الرئيسية / كهرباء وإلكترونيات / SMPS (Switching Mode Power Supply) دوائر التغذية النبضية سم

SMPS (Switching Mode Power Supply) دوائر التغذية النبضية سم



SMPS (Switching Mode Power Supply)
دوائر التغذية النبضية
سميت بهذا الأسم لأن المحول التي تعتمد عليه في عملية التحويل من AC الي DC يعمل من خلال التوصيل والفصل بسرعات عاليه ومن هنا جه اسمه انه محول عالي التردد أي يحتاج لتوصيل الجهد للملف الابتدائي وفصله بسرعات عاليه
يعني عشان المحول ده يشتغل ويحول من ٢٢٠ الي الجهد المراد التحويل اليه لازم اكلف حد انه يفضل يحط فيشة الكهربا ويشلها بسرعه كبيرة جدا وده دور المتحكمه الموجوده في الرسمه المتحكمه دي هي الشخص اللي بيوصل الجهد للملف ويفصله عنه بسرعات كبيره جدا عشان نفهم الدائره بشكل عام هنبدأ نتكلم عن كل جزء لواحده أهم حاجه ان عرفنا ان المحول عالي التردد محتاج لوسيله نوصل ليه جهد ونفصله بسرعه كبيره علي عكس المحول العادي

أجزاء الدائره
فيوز/ عباره عن سلك موصل ينصهر عند مرور تيار معين يعني اللي معانا ده 1 امبير لو مر أكتر هينصهر السلك ويفصل الدائرة وده نوع من أنواع الحمايه بيستخدم في كتير من الدواير لحمايتها من التيار العالي .

قنطرة التوحيد/ هي المسئول عن التحويل من التيار المتردد إلي التيار المستمر والخارج منها مبيبقاش تيار او جهد مستمر لكن بيبقي حاجه اسمها pulsed Dc .

مكثف التنعيم / هو خاص بتحويل pulsed dc الي تيار مستمر والحقيقه مبيبقاش نقي بنسبة ميه في الميه بيبقي فيه ريبل وكل ما زودت سعة المكثف كل ما قلت الريبل كل ما كان الجهد المستمر أنقي .

المتحكمه / وهي خاصه بتقطيع الجهد المستمر ونركز في حتة مستمر دي يعني المحول ده بيوصله جهد مستمر ع عكس المحول الخطي اللي بيوصله جهد متردد ..المتحكمه هنا بتقوم بتقطيع الجهد عشان يتحول النحيه الثانيه من المحول للجهد المراد .

دايود ومكثف الخرج/ وده خاص بالفلتر لان الجهد الخارج من المحول بيكون عباره عن on/off بتردد عالي جدا فعشان كده بنحط دايود ومكثف عشان المكثف يشحن ويفرغ بسرعه عاليه فيتحول الخرج من on /off الي جهد مستمر يوجد به القليل من الريبل .

Tl431/
عباره عن زينر دايود ولكن قيمته بتتغير بتغير المقاومات اللي بتكون متوصله معاه الفكره منه أيه بقي انه مثلا يكون خرج الدائره اللي معانا خمسه فولت فيكون مظبوط انه يثبت الخمسه فولت فأول ما يوصله خمسه فولت يمرر تيار يروح للابتوكبلر اللي مسئول هنا انه يدي فيدباك للمتحكه ان الامور تمام والجهد المراد مظبوط فالمتحكم متزودش ولا تقلل التردد اللي بتخرجه للمحول طب لوحصل خلل او الجهد قل ميمرش تيار ولا يروح للابتوكبلر اأي اشاره فبتالي المتحكمه تعرف ان في خلل وتبدأ تزود او تقلل التردد علي حسب النظام . وبتتحكم بردوا في جهد الخرج لكن دي عاوزه بوست لوحده خالص

شرح أعطال دائرة باور الرسيفر الصينى بالتفصيل
يرجى الاشتراك فى قناتى لتعليم الكهرباء والالكترونيات وصيانة الأجهزة المنزلية على اليوتيوب وتفعيل زر الجرس على الكل بالدخول على الرابط التالى :
شاهد الفيديو للإستفادة العملية
https://yt6.pics.ee/3zuxxn

https://yt6.pics.ee/3l2q8r

https://yt6.pics.ee/3uewce

https://yt6.pics.ee/3yn8kq

https://yt6.pics.ee/3z2h4z

https://yt6.pics.ee/3xtgva

https://yt6.pics.ee/3xreu9

https://yt6.pics.ee/3zcvkx

https://yt6.pics.ee/3udv3k

https://yt6.pics.ee/3zb4xm

https://yt6.pics.ee/3xq3uj

https://yt6.pics.ee/3uf733

https://yt6.pics.ee/3xdmxd

https://yt6.pics.ee/3r2nqu

https://yt6.pics.ee/3unhn5

https://yt6.pics.ee/3yn8kq

https://yt6.pics.ee/3wuqzc

https://yt6.pics.ee/3udv3k

https://yt6.pics.ee/3p5l5j

https://yt6.pics.ee/3l2q8r

شرح رموز العناصر والمكونات الالكترونية على البورده
يرجى الاشتراك فى قناتى لتعليم الكهرباء والالكترونيات وصيانة الأجهزة المنزلية على اليوتيوب وتفعيل زر الجرس على الكل بالدخول على الرابط التالى :
شاهد الفيديو للإستفادة العملية
https://yt6.pics.ee/3uewce

ده بأختصار معلومات عامه عن SMPS⁦❤️⁩




تعليق واحد

  1. جميل